Elbilar

Gengas och alla former av gasdrivna motorer börjar nå slutet av sin era och det är tydligt att framtiden är eldriven. Nästan alla biltillverkare har idag någon form av el- eller hybridbil som man kan köra mer eller mindre på ren eldrift.

Historia

första elbilenHistorian kring elbilar är ganska ironisk med tanke på att de första elbilarna tillverkades redan 1890, men ersattes snabbt med bensinmotorer eftersom bensinen var mycket billigare. General Electric vad den första biltillverkaren att lansera elbilen under denna tiden. Det gjordes ett nytt försök till att göra elbilen populär igen under andra världskriget, just för att bensinen steg så mycket i pris. Men så snart kriget var slut så sjönk bensinpriset och förbränningsmotorn tog åter död på den nya marknaden.

I början av 70-talet så tillverkades en elbil som användes som transportfordon på månen, men det var först under början av 90-talet som de första serietillverkade bilarna började användas, främst i USA. Marknaden tog dock inte fart, inte ens under början av 2000 då oljepriset sköt i höjden. Problemet var att batteritekniken inte var tillräckligt utvecklad för ett smidigt ägande. Bilarna var ohyggligt tunga och hade väldigt kort drifttid, därav blev intresset svalt hos konsumenterna.

Det var först 2005 som elbilen fick sitt genombrott, i form av hybridbilar, där man kombinerade en elmotor med en förbränningsmotor som kunde kopplas in vid behov. Förbränningsmotorn laddade upp batteriet och sedan kunde man köra korta sträckor i låga hastigheter på. Men så fort man behövde mer effekt för långkörning så kopplades förbränningsmotorn in automatiskt.

År 2010 fick den första renodlade elbilen ett pris för årets bil och marknaden började därefter blomstra på allvar.

Ekonomi

Elbilar är i längden betydligt billigare än en bil som går på bensin eller diesel. Service är ungefär samma, i vissa fall något dyrare på elbilar, men i längden så är elbilen mycket billigare. Det är dock inte helt gratis att köra en elbil, det kostar trots allt att ladda den, men i förhållande till att tanka bensin eller diesel för att ta sig samma sträcka blir betydligt dyrare.

En del av ekonomin är också inköpet av en elbil och där är elbilar dyrare än förbränningsbilar, men de sjunker snabbt i pris. Idag (2016) kan man köpa en helt ny eldriven bil för ca 300.000 kr men det är viktigt att man kontrollerar vad som ingår i priset. Vissa biltillverkare bjuder på fria laddningar i sina laddningsstationer, vissa erbjuder kostnadsfritt utbyte (leasing) av batteri och hos vissa tillverkare måste man betala för allt. Så när du tänker på ekonomin i en elbil så är avtalet den största och viktigaste biten.

Finansiering.

Finansieringen av en elbil fungerar på precis samma sätt som vilken annan bil som helst. Du kan antingen betala din bil kontant, ansöka om ett billån samt leasa bilen privat eller genom ett företag. Finansieringen leder naturligtvis till en månadskostnad och en totalkostnad för bilen. Det viktiga är att man gör en kalkyl över hur mycket en bensin- eller dieselbil skulle kosta i inköp och drift för att sedan ställa det i relation till hur mycket elbilen kostar på månadsbasis. Utöver en sådan ekvation så bör man vara miljömedveten och tänka på att vissa saker kan vara dyrare men att man gör det för miljön och framtiden.

Prestanda

tesla model s
Tesla Model S

Den effektivaste och snabbaste bilen på marknaden är Tesla Model S och i dagsläget finns det ingen biltillverkare som kan mäta sig med Teslas teknik. Den starkaste versionen av Model S har imponerande prestanda som kan jämföras med supersportbilar som Ferrari och Porsche. Körsträckan är ca 45 mil vid lugn körning, accelerationen är häpnadsväckande 0-100 på 3 sekunder samt en toppfart på 250km/h.

Anledningen till den imponerande prestandan är bilens låga tyngdpunkt, då batteriet fungerar som bilens chassi. Det finns ingen transmission, all kraft går direkt ut till alla fyra hjulen genom dubbla elmotorer, en stor bak och en något mindre fram. Detta gör att Tesla Model S får ett mycket bra vägfäste och en stadig väghållning där de totalt 700 hästkrafterna kan få fäste i underlaget.

BMW i8 är den tyska tillverkarens svar på Tesla, som börjar komma i närheten av Teslas prestanda. Utöver Tesla och BMW så är det ingen biltillverkare som satsat på prestandabilar med eldrift, men det lär inte ta lång tid innan andra tillverkare hänger på utvecklingen.